Procentul final de promovare la examenul național de definitivare în învățământ (sesiunea 2019), după soluționarea contestațiilor, este 77,89% (în creștere cu 2,61%, comparativ cu rezultatele inițiale: 75,28%). Rata finală de reușită consemnată în 2018 a fost 79.59%.
Au depus contestații 1.079 de candidați. Dintre aceștia, 169 au obținut medii peste 8 în urma soluționării acestora și, implicit, statutul de promovat. Astfel, din totalul de 6.485 de candidați cu note la proba scrisă (dintre aceștia, 128 de candidați au fost notați cu 10), 5.051 de candidați au reușit să obțină, în final, medii mai mari sau egale cu 8 și au promovat examenul.
După susținerea ultimei probe a examenului de definitivat din sesiunea 2019 – proba scrisă, dar înainte de înregistrarea/soluționarea contestațiilor, au fost declarați promovați 4.882 de candidați care au obținut medii între 8 și 10.
Pentru a fi declarat promovat, un candidat trebuie să obțină minimum media 8. Aceasta se calculează ca medie ponderată a notelor obținute la toate probele de examen.
Județul cu cea mai mare rată de promovare este Dâmbovița (87,06%), în timp ce rata de promovare cea mai scăzută s-a înregistrat în județul Călărași (57,14%). În Capitală, procentul este de 85,96%.
Afișarea rezultatelor finale a avut loc luni, 5 august 2019, atât la centrele de examen, cât și pe site-ul dedicat – definitivat.edu.rohttp://definitivat.edu.ro/>.
Au putut participa la proba scrisă candidații care au îndeplinit cumulativ următoarele condiții: efectuarea unui stagiu de predare în specialitate de cel puțin un an, calificativul pentru anul școlar în curs „Bine” sau „Foarte bine”,
media aritmetică a notelor obținute la cele două inspecții la clasă și la evaluarea portofoliului profesional – minimum 8, dar note nu mai mici de 7 la fiecare din probele respective.
Cadrele didactice promovate dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, și obiectivul acestui examen național. Prin dobândirea definitivării în învățământ, cadrul didactic depășește stadiul de debutant și poate intra pe o rută de profesionalizare ascendentă, având dreptul de a deveni titular în sistemul de învățământ preuniversitar și de a participa ulterior la susținerea examenelor pentru obținerea gradelor didactice.